Leva mer hållbart

Allmänt / Hållbarhet / Permalink / 0
Jag försöker leva så klimatvänligt och hållbart  jag kan, både för klimatet och min hälsas skull. Ofta när vi pratar om klimatet känns det som om vi pratar i termer om att det är kört, men jag vägrar tro det! Jag tror att vi, om vi arbetar tillsammans kan göra skillnad. Men ibland kan det kännas svårt att veta vad man ska göra, och hur. Nedan har jag listat hur jag gör för att försöka leva så hållbart som möjligt. 
 
Äta Växtbaserat; Sedan årsskiftet äter jag helt veganskt hemma och ute på restaurang. Är jag bortbjuden kan jag dock ändra på detta och äta vegetariskt, mest för att inte ge värden/värdinnan ångest. Någongång om året äter fisk. Jag har ätit vegetariskt i flera år men beslöt mig för att gå all in i julas. Dels ger det ett mindre klimatavtryck, men också känner jag att jag mår väldigt bra av det. Vill min inte gå all in kan man köra 1 eller två veganska eller vegetariska dagar i veckan- det gör stor skillnad!
 
Göra matlådor; Jag försöker alltid ha med mig matlåda till jobbet när jag inte är ute hos kund. Det sparar på engångsartiklar som ofta är i plast, jag har koll på vad jag får i mig,  hur den mat jag äter har producerats och samtidigt sparar jag pengar. Winn- winn!
 
Handla ekologiskt; Jag försöker i den mån jag kan att köpa ekologisk mat. Det känns som det bästa både mot miljön och mig. Jag vet att alla inte har möjlighet att köpa ekologiskt, men då kan man exempelvis välja ut några vissa varor som man handlar ekologiskt istället. Kaffe, bananer, potatis, vindruvor och mjölk är de varor som vi äter där vi gör störst skillnad genom att handla ekologiskt. 
 
Åka kollektivt; Nu bor jag i Stockholm så detta kanske är lättare för mig då vi har en så omfattande kollektivtrafik här, men jag åker tunnelbana eller buss när jag ska någonstanns. Och åker jag på längre resor inom sverige (eller europa) så åker jag buss eller tåg. 
 
Ta promenader; När jag kan så går jag till jobbet eller till möten, och skippar bussen. Både bra för miljö och hälsa!
 
Handla second hand; Jag försöker handla mer och mer second hand, och har som mål att i höst inte köpa något nytt, utan enbart på second hand. Detta för att minska på min konsumption och återanvända det som någon annan tröttnat på. Detta minskar resursanvändningen, det gör att jag sparar pengar och det är faktiskt förbaskat roligt att gå på loppis och second hand! Jag upplever även att mina köp bli mer genomtänkta, då jag tänker på vad jag behöver och sen letar efter detta.
 
Använda det jag har; När det gäller kläder är jag duktig på att använda det jag har, och försöker att handla kläder i bra kvalitet och som passar ihop med min övriga garderob. De mesta av mina kläder har jag haft i flera år!
 
 
Läsa och lyssna digitalt; Jag gillar att bläddra i böcker när jag löser, men jag försöker så mycket som möjligt att lyssna istället för att spara skog som går åt till bokpapper, men också för att spara plats. Jag har alldeles för många böcker redan i min 25 kvm stora lägenhet, därför är det super att lyssna istället!
 
Återvinner och sopsorterar; Denna är väl självklar, men jag återvinner och sorterar allt mitt papper, min elektricitet, plast och mitt glas. Det är alltid en så härlig känsla efteråt tycker jag! 
 
Giftfria produkter; Jag använder kemikaliefria och giftfria produkter så mycket jag kan, för att minska utsläppet på detta ut i naturen men också för min hälsas skull. 
 
Vad jag kan bli bättre på; 
  • Jag kan bli bättre på att ta med bestick, mugg och vattenflaska till jobbet och till kund, för att minska engångsartiklar. 
  • Jag kan bli bättre på att minska min vattenanvändning hemma. Jag duschar snabbt, men det går tyvärr åt mycket vatten när jag diskar eller tvättar ansiktet/borstar tänderna på kvällen. Detta är bara slarv och  något jag kan bli bättre på. 
  • Smörja in och vara rädd om de skor jag har. Jag har blivit bättre på detta men kan fortfarande slarva vilket sliter onödigt mycket och gör att skorna inte håller så länge som de kan vara. Bara slarv och lathet ifrån min sida. 
Detta är vad jag försöker att göra för att leva mer hållbart. Vad gör ni? Och hur kan ni bli bättre? 
 
 
 
 
 
 
 
Till top