Nu är jag igång!

Allmänt / Hållbarhet / Permalink / 0
Jag har så länge velat blogga men inte vågat. Alltså vi pratar om att jag kanske funderat på detta i 5-7 år.  Men nu känner jag att jag måste, dels för min egen skull, men jag måste också våga stå upp för och skriva om det jag tror på. Klimatet, naturen, miljön, hållbarhet. Både i stort, för jorden, men också i det lilla- för människan. För vem är jag att försöka göra skillnad och påverka, om inte jag mår bra och försöker leva hållbart med allt vad det innebär.
 
Jag har alltid brunnit för miljö och hållbarhet, djur och natur och engagerat mig i samhällsfrågor. Jag har också alltid haft svårt med vart gränserna går, att vets när jag jobbat färdigt för dagen och att planera in vila. Att veta när det är nog. När man vill mycket, är det jättesvårt. Men jag har lovat mig själv att jag ska bli bra på det. Att planera in pauser, sätta mig själv först och få tid till ingenting. Reflektion. Och att våga säga nej. Men kan man det, leva hållbart, när man jobbar som konsult i Sveriges huvudstad, har flera deadlines varje vecka, ibland varje dag och samtidigt ska hinna med att vara vän, dotter, syster, en engagerad samhällsmedborgare, leva singelliv, sköta ett hushåll. Går det? Jag ska testa. Och våga prova. Och det tänkte jag skriva om här. Om min jakt på ett hållbart liv i någonlunda balans där jag presterar och mår bra, och samtidigt gör minsta lilla klimatpåverkan genom att exemplevis handla second hand och äta veganskt. Och den resan tänkte jag skriva om här. För någonstans tror jag att ett hållbart liv leder till en människa som mår bra och gör hållbara handlingar och val, och det mår moder natur bra av. Jag tror att vi kan stoppa de negativa klimatförändringarna som vi ser, om vi gör det tillsammans. Men vi måste våga prata om frågorna, vi måste våga ta tuffa beslut och vi måste våga tänka nytt. 
Är ni med mig? Nu kör jag i alla fall. . Jag är livrädd, det känns som om jag blottar mig på något sätt. Men samtidigt känner jag mig modig. Att jag står upp för lilla Nickie någonstans, som drömt om att få skriva så länge men inte vågat fullt ut. Så nu kör vi, man kan inte annat än att försöka! 
 
Jag heter Nickie och jag jobbar som konsult inom hållbarhet i Sthlm och drömmer om en mer hållbar och välmående värld, mina tankar kommer du få ta del av här. Jag hoppas vi hörs. 
 
Kram! 
 
Image result for nu kör vi
 
Till top