Styrelseseminarium

Allmänt / Hållbarhet / Permalink / 0
I morse var jag på ett frukostseminarium som SEB anordnade tillsammans med styrelseakademin. Det handlade om vad man ska tänka på när man sätter ihop en styrelse, men också om hur man själv gör sig attraktiv för styrelseuppdrag. Superintressant och givande! Jag blev sugen på att gå styrelseakademins kurser. Vill ni läsa mer om dem så hittar ni dem här . Min dröm hade i framtiden varit att arbeta med styrelseuppdrag och hjälpa bolag att utveckla deras hållbarhetsarbete och få in hållbarhet i affärsstrategin. Det hade varit fantastiskt!
 
Swedbank släppte förövrigt en rapport idag där de diskuterar kring hur nästa ekonomiska kris sannorlikt kommer att utlösas av något oväntat, som exempelvis kostnader för klimatförändringar. Rapporten visar även att alla nordiska länder har långt kvar innan de når sina nationella mål gällande utsläpp av CO2. Den visar även att Sverige är bäst av de nordiska länderna när de kommer till att miljöskydd, men ändå bara uppnår 83 % av målet, medan vi är sämst när de kommer till social hållbarhet då vi släpar efter i ekonomisk standard och har störst inkomstklyfta av de nordiska länderna mellan de 20 rikaste och de 20 fattigaste procenten vilket jag tycker var oväntat. 
Väldigt intressant läsning, ni kan hitta rapporten här
 
 
Nu ska jag jobba på med en intern rapport om hållbarhet så att jag får den klar innan hemgång. Ikväll väntar restorative yoga (mitt absoluta favoritpass på studion) och sen kommer min bror på besök. Kul!
 
Ha en underbar eftermiddag! 
 
 
Till top