Estland

Allmänt / Permalink / 0
Hej på er! Hur mår ni? Jag är i Estland och jobbar idag och i morgon. Det är roligt att se verksamheter på riktigt, och från en annan vinkel än från siffror i ett excelark på datorn. Människor är supertrevliga och hjälpsamma. Det är snö här och minusgrader, och fruktansvärt vackert. När vi körde på landsvägarna här idag bland all skog kände jag en sån enorm längtan att bara vara i naturen, gå promenader, rida och andas frisk luft. Jag måste få till mycket sån tid i jul. Mycket tid borta från stress och telefon, och mycket tid ute i naturen. 
 
Idag börjar som ni säkert vet klimatmötet i Katowice. Ironisk nog sponras mötet av kolföretag, och Polen själva har precis sagt att de ska utveckla sin kolindustri. USA har sagt att de drar sig ur klimatavtalet 2020 och i Brasilien vill man hugga ner regnskog för en gigantisk motorväg. Idag lever vi som om vi hade 4 jordklot, och ändå så har vi inte kommit längre än att vi bestämde att vi skulle ha ett Parisavtal 2015, och nu ska vi bestämma hur vi ska ta oss vidare från det. Det går för långsamt. Det är som om vi alla nu är överens om att det finns klimatförändringar och att det är oroande, men att ingen vill göra jobbet för att minska dem. Det är så jävla sorgligt rent ut sagt.  Jag läser olika artiklar ifrån idag och jag blir bara ledsen och irriterad. Det går för långsamt. 
 
Nu ska jag dock försöka avsluta en 14 timmars arbetsdag här och sova. Måste upp tidigt och gå igenom mina möten, och meditera en stund så jag håller fokus och får lite självförtroende. Jag ska diskutera Co2- utsläpp i morgon, och det tycker jag är svårt och har lite dåligt självförtroende kring. Då måste jag alltid peppa extra på morgonen! Om 24 timmar är jag hemma i min älskade lägenhet igen, dricker te och har avklarat min lilla "europaturne" med 3 länder på två veckor.Jag längtar! 
 
Sov gott! 
Till top