Corona slår hårt på redan utsatta kvinnor och barn

Allmänt / Permalink / 0
Hej på er! Hur mår ni idag? Hoppas bra. Jag sitter hemma och försöker hålla fokus. Jag har precis ätit pasta med pesto (Min klassiska hemma-lunch) och snart tänkte jag gå ut för en kort promenad och få lite luft. 
 
Just nu kommer rapporter och varningar om att Corona leder till att våldet i hemmet ökar. Det är inte så konstigt egentligen. När vi uppmanas att arbeta hemma ökar tiden tillsammans i hemmet, och oron för hälsa, jobb, ekonomi och framtiden gör att stressen är högre än vanligt. I Kina visar rapporter att våldet i hemmet tredubblades under februari när de satt i karantän. Enligt tidningen Sixth Tone kan 90 % av fallen kopplas till Corona. 
 
För många som är utsatta så är hemmet den absolut farligaste platsen att vara på. Det är också ett stort problem att sjukvården är så pressad nu, och därför kommer ha ännu svårare att hjälpa till. Det gör också det tar emot för ännu fler människor att be om hjälp, då man inte vill vara en belastning eller ställa till med problem. 
Expressen skriver om detta här idag. 
 
Just nu har många kvinnojourer utökade tider för jour och chattverksamhet. Blandannat har jouren jag är engagerad i utökade öppetider. Behöver du komma i kontakt med någon för att få hjälp, se exempel på kontaktnummer nedan; 
 
unizon.se - här kan du hitta en jour nära dig
roks.se - här kan du hitta en jour nära dig
ungarelationer.se  -anonym chatt för dig som är under 20
tjejjouren.se - chattverksamhet
Terrafem (andra språk än svenska) Tel; 020 52 10 10
Brottsofferjouren; Tel; 0200 21 20 19 
Kvinnofridslinjen; Tel; 020 50 50 50 

Till top