Coronas effekter på klimatet

Allmänt / Permalink / 0
Vi är många som berörs av Coronas effekter. Vi har 7 bekräftade dödsfall i Sverige just nu, och jag tror att bekräftade fall som har Corona i Sverige är strax över 1000 personer. Förutom detta har det stora effekter på ekonomin. Många bolag går nu ut om varsel, och det är inget roligt att gå in i Avanza-appen. Allting pekar nedåt. Hur påverkar då Coronas klimatet? Är det positivt eller negativt? På kort sikt tror jag det är positivt. Vi ser att Kinas koldioxidutsläpp minskar drastigt, och antalet flygavgångar minskar för var dag som går. Produktionen i industrierna minskar och då minskar också konsumptionen. Allt detta är såklart positivt för klimatet. Dock tror jag att pågående och planerade klimatsatsningar kommer att försenas på grund av Corona. Regeringen kommer behöva presentera ytterligare sparpaket, och det skulle inte förvåna mig om pengar då behöver flyttas från klimatbudgeten. Flygbolagen kommer när detta är över behöva lösa ett enormt skuldberg. Jag har svårt att se att pengar finns att för att invesrera i forskning om hållbara flygbränslen.
Jag tror att många olag när detta har lagt sig kommr behöva ta till "quick-fix" lösningar för att gå igång produktion igen, och då tror jag tyvärr inte hållbarhet är något som kommer prioriteras. 
Dessutom kommer vi att se enorma sociala effekter av den arbetslöshet som den här krisen kommer medföra.  Jag tror därför på sikt att detta inte är positivt för klimatet, utan kommer att göra att vi förlorar tid. Jag hoppas såklart att jag har fel! 
 
Vad tror ni?  
Till top