Lunch yoga och att vara förberedd på kris

Allmänt / Permalink / 0
Jag kände faktiskt mig faktiskt ganska orolig igår efter Stadsministerns tal och hade lite svårt att sova. Det kändes nästan som om vi ska ut i krig.Jag är såklart orolig för de hälsomässiga effekterna av detta, men minst lika mycket de ekonomiska och effekterna på miljön långsiktigt. Jag tror detta på långsikt kommer leda till att vi hamnar efter med vårt hållbarhetsarbete och att vi kommer få svårt att nå våra mål. SAS varnade för att deras långsiktiga hållbarhetsarbete kan komma att påverkas i Aktuell hållbarhet idag. Ni hittar artikeln här.
 
Eftersom jag var lite orolig var jag och yogade idag på lunchen. Det var så skönt att få pausa jobb och oroliga tankar lite och sträcka ut kroppen. En klok vän till mig sa att det är verkligen i tider som dessa som vi får testa yogans verktyg på riktigt och hon har så rätt. Det är verkligen nu som vi måste sätta oss ner och andas, försöka hitta lugnet och lita på att allt är som det är och kommer bli som det ska.  Jag ska verkligen försöka hålla i yogan igen nu. Ikväll ska jag tända ljus och köra ett yin-pass själv hemma, och sen försöka meditera en stund. 
 
Jag tittade på Caroline Runnkvist TED- talk innan om hur man bäst hanterar kris. Enligt henne klarar sig den bäst som är mest föreberedd. Hennes tre tips på att vara förberedd för kris var;
 
1. Att ha ett finanisellt kapital sparat så man vet att man har en buffert (Detta skapar lugn och trygghet) 
2. Att ha sina prioriteringar klara för sig så man vet vad det är man prioriterar i livet och vad som är viktigt för en (Det kan vara vänner, familj, humor, egentid mm) 
3. Att träna och äta bra. Kroppen mår som bäst när vi gör detta och då får vi också bättre förutsättningar att hantera krisen bättre. 
 
Om man inte har en finanisell buffert nu kanske den är svår att jobba med att skapa, men vi kan ju faktiskt även om vi är mitt i krisen tänka på våra livsprioriteringar och på att träna och äta bra. Jag måste fundera på vad mina prioriteringar är men spontant skulle jag säga Familj och mina närmsta vänner och egen tid. Nu ska jag ut på en promenad och ventilera av mig med en gammal kollega, hoppas ni får en fin kväll!
 
Ni hittar Carolines tal nedan; 
 
 
Till top