Lunchyoga och klimatdeklarationer

Allmänt / Permalink / 0
Hej! 
Hoppas ni mår bra i det soliga vädret?! Jag mår bra. Jag har ett sista möte om en stund och sen tänkte jag ta mig ut och springa en sväng och njuta av vädret för att jobba klart det sista senare ikväll. 
 
Idag har jag bland annat lyssnat på Boverkets hearing om Klimatdeklarationer. From 1 Jan 2022 ska vi börja med klimatdeklarationer på alla nya byggnader i Sverige. Detta är för att vi ska få bättre koll på våra nya byggnaders klimatpåverkan. Detta ska göras genom LCA- analyser på nya byggnader (livscykelanalyser).  Det betyder att man för varje ny byggnad räknar på byggnadens klimatpåverkan baserat på vilka material man använder i byggnaden. Detta ska tas fram av byggherren och redovisas på liknande sätt som man idag redovisar energideklarationen. Till detta ska det tas fram en klimatdatabas med samlad info om vilken påverkan de material man använder här, för att göra det lättare att få ihop deklarationen. 
 
Ni hittar mer info om detta här 
 
Jag tycker det är väldigt positivt att vi får till en lagändring som tvingar oss till att mäta vår påverkan. Det svåraste idag anser jag dock är indatan, alltså att få data på allt material vi använder  så att vi kan mäta det. Får vi till detta på ett tillförlitligt sätt tror jag att det kommer bli bra!
 
Jag har jobbat på bra idag, men på lunchen körde jag ett yogapass hemma med bästa Yogashatki. Så bra att dom nu i rådande tider erbjuder online-klasser. Det blev ett Vinyasa- Flow pass idag. 
 
Vi hörs senare, hoppas ni får en fin eftermiddag! 
 
Lunchyoga i mitt lilla vardagsrum
 
Till top